I dag dro vi fra Kjerringøy. Vi kjente på det i går, at det kribla litt. Det var på tide å komme seg videre. Kjerringøy er vakkert, men oss to på samme sted i flere dager i gråvær... Så i kjent stil dro vi før vi egentlig hadde tenkt, i forhold til når vinden og bølgene skulle roe seg. Så med andre ord, det var litt bølger.
Ikke mye, 1,5 - 2 meter, men så var det den syvende bølgen da. Som har det med å dra på litt. Etter kort tid kom regnet. Igjen. Som jo forringer sikten betraktelig. Halvor kjørte og navigerte etter plotteren, mens jeg hadde ansvaret for at vi fulgte kursen som lå på Skippo. Plutselig så jeg at kursen lå mellom en 1,3 meter og en 2,5 meter grunne. Jeg kjente på et øyeblikk av panikk før jeg så at det var dypt vann om vi la om kursen litt. Pulsen og kjerringa roet seg igjen, helt til Halvor så at det var god klaring innimellom noen øyer som gjorde turen litt kortere.
Da kjente jeg på at jeg ikke hadde kontroll. Magen stramma seg og jeg kjente pulsen inni øra. Men det gikk fint. Som det alltid gjør. Men følelsen av å ha delansvar for kursen, men ikke kontroll, var ubehagelig.
Noe av det jeg ønsket meg av denne turen var å utfordre meg selv. Ukjente plasser og situasjoner. Men noen ganger er det møtet med meg selv i døra ikke like lett.
Nå er vi fremme ved Nordskot. Vi har handlet i en selvbetjent butikk som er åpen 24/7. Man tusler inn, plukker med seg det man trenger, og litt man aldri visste man trengte, scanner varene, betaler og går.
Her er det forbud mot å fiske fra brygga, men det sto ingenting om at det ikke er lov å fiske fra egen båt. Så nå blir det nyfiska torsk til middag!
Legg til kommentar
Kommentarer