Jeg vil ikke akkurat kalle oss fastboende, men vi er nordmenn. I går møtte vi en annen nordmann. Jeg tror han var like glad for å snakke med oss som vi var med ham. Alle verdenshjørner er representert her egentlig, og nordmenn er helt klart i mindretall.
Foreløpig er manntallet oppe i: tyskere, franskmenn, italienere, spanjoler, nederlendere, sveitsere, japanere, kinesere, engleskmenn, irer, belgiere, finner, svensker, dansker og russere.
Det med russere er litt underlig egentlig. Vi lå fortøyd til en gjestebrygge, etter oss kom det en båt med norsk flagg, men med russere ombord og la seg bak oss på brygga. Etter en liten stund kom havnekapteinen i båt, og han var morsk. Det ble rett og slett voksenopplæring på brygga. Det skulle nemlig ikke komme hviterussere på bryggga hans og seile under norsk flagg. Nerd som jeg er måtte jeg undersøke litt. Båten var norsk eid. Sikkert leid ut til turister. Og så langt jeg kunne finne ut, så skal skipet vise eiers nasjonalitet, ikke leietaker eller kaptein. Jeg tenkte på at store deler av den norske handelsflåten har kapteiner fra alle verdenshjørner. Jeg tror rett og slett vi var vitne til et stykke høylydt hverdagsrasisme.
I går reist vi fra Nusfjord til Henningsvær. Som vanlig i mer vind og mer bølger enn vi hadde planlagt. Da ble det drøye 22 nautiske mil i plan. Helt innerst i havna var det en ledig plass, og den passet akkurat til oss.
I dag har vi vært på rusletur. Om vi hadde gått fort, ville turen vært fort gjort kan du si. Og over alt var det fremmede språk. Det har gått litt sport i å gjette hvor folk kommer fra før vi hører språket. Noen skiller seg tydelig ut. Franske damer for eksempel. Det er et eller annet ved dem som gjør at du ser på lang avstand at hun der, hun er fransk. De italienske også egentlig. De er litt som de franske damene, men de gestikulerer enda mer.
Vi som ikke bor her, syns dette er litt morsomt. Men det merkes at Lofoten bærer preg av litt turistslitasje på de fastboende.
Legg til kommentar
Kommentarer